Bedrijven en overheidsdiensten kunnen voortaan een elektronisch aangetekende zending versturen. Die loopt niet meer via Bpost, maar via een virtuele postbode die garandeert dat de afgeleverde boodschap correct bij de bestemmeling komt.
Sinds begin juli vorig jaar is de mogelijkheid om een elektronische aangetekende zending te versturen geregeld door een Europese verordening. "Juridisch en technisch is het niet meer noodzakelijk om officiële correspondentie op papier te laten verlopen", zegt Rodolphe van der Straten, algemeen directeur van IPEX, een bedrijf dat de elektronisch aangetekende zending op de markt brengt.
"De e-mail heeft inmiddels hetzelfde statuut als een fysieke zending, mits het aan de juiste voorwaarden voldoet: de authenticiteit van de inhoud, alsook de identiteit van de zender en ontvanger moeten gegarandeerd zijn", aldus Van der Straten.
De verzender stuurt zijn bericht naar de virtuele postbode, die garandeert dat het in de postbus van de juiste ontvanger aankomt. Die kan de aangetekende e-mail al dan niet aanvaarden. Een "track & trace"-systeem maakt het mogelijk om alle zendingen op te volgen en het nodige bewijsmateriaal te leveren in conflictsituaties. (vrt)